Zoete/pittige rode curry met Bimi®, tempeh, groentes, thaise basilicum & rijst

Zoete/pittige rode curry met Bimi®, tempeh, groentes, thaise basilicum & rijst

Recept van Nigel van der Horst:

Vergeet broccoli en ga voor Bimi. Een superfood die qua smaak iets wegheeft van een groene asperge en Chinese kool. Even tussen ons, qua structuur en smaak heeft deze groene superfood sowieso mijn voorkeur boven broccoli. In Bimi zit veel vitamine C, vitamine A en kalium in. Daarnaast is Bimi een bron van ijzer, vitamine B6 en calcium. Bimi® is één van de makkelijkste groentesoorten om te bereiden. Het hoeft niet gesneden te worden – je kunt de hele plant eten. En heel praktisch: het is snel te bereiden. Of je het nu roostert, braadt, grilt of rauw eet.

Enough about the benefits, let’s cook!

Serves

2

Dieet eisen

  • Pescatarian
  • Vegetarisch
  • Zonder noten

Methode

  1. Bimi Red Curry 20193

    Verwijder de zaadjes uit de rode pepers, schil de laos en snijd de ui in grove stukken. Verwijder de buitenste schil van de citroengras en snijd ook in stukken.

  2. Je kunt de currypasta maken met een keukenmachine, vijzel of beiden gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar beiden. Gooi alle ingrediënten, kruiden en olie in een keukenmachine en maal tot een grove structuur.

  3. Schep vervolgens alles in een vijzel en stamp alles fijn. Hierdoor komen de smaken van de ingrediënten goed vrij. Klaar is je currypasta!

  4. Zet een pan op laag vuur, doe hier de currypaste in en voeg de kokosmelk toe.
    Gebruik een garde om alles mooi te mengen. Voeg het sap van de halve limoen toe, de laurierbladeren, de suiker, de bamboescheuten en blijf rustig roeren (het mag wat borrelen maar niet heftig koken). Je kunt ervoor kiezen de koriander en Thaise basilicum later toe te voegen.

  5. Ondertussen kun je de rijst opzetten en onderstaande groentes inclusief de tempeh snijden en de Bimi
    klaarmaken. Blijf de curry wel in de gaten houden.

    Het is natuurlijk zo, hoe langer de curry op het vuur staat, des de meer smaken er vrijkomen. Dit laat ik dan ook aan jou over, zolang het maar minimaal een half uurtje heeft staan borelen.

  6. Begin met de rijst, zie pak voor bereidingswijze. Snijd de groentes en de tempeh in grove blokjes. Zet een pan op middelhoog vuur en gebruik voldoende kokosolie.

  7. Bak eerst de blokjes tempeh tot deze goudbruin worden, voeg wat zout & peper toe en vervolgens de groentes, wacht met de Bimi. Hou nog zoveel mogelijk vet in de pan en laat het vuur aan. Als alles gaar is, kun je ervoor kiezen de tempeh en groentes uit de pan aan de curry toe te voegen en anders even apart houden.

  8. Nu kun je de Bimi bakken. Bimi heeft maar 3 minuten nodig, bak deze in het overgebleven vet van de groentes en de tempeh.

  9. Bimi Red Curry 201916

    Als het goed is, is alles nu klaar en gaar en kun je lekker eten!